Om alla motorcyklar hade ABS-bromsar skulle risken för svåra skador vid en olycka minska med 38 procent. Och risken för dödsfall skulle nästan halveras enligt Aftonbladet.
Den sensationella slutsatsen presenteras i en rapport gjord av Vägverket, företaget Vectura och intresseorganisationen SVMC (Svenska Motorcyklister).
Det handlar om lågfartskrockar och inte så mycket om mötesolyckor, vilket man kan förstå. Men att kunna bromsa med ”låsningsfria” bromsar är givetvis en fördel, även om bromsningstekniken på en MC skiljer sig markant mot bromsarna på en bil. På en bil sköter de sig själva när du stampar på bromsen. På en MC behöver du dessutom ”ställa” cykeln rätt genom att påbörja bromsningen med fotbromsen, för att sedan öka trycket med handbromsen.
Man ska inte inbilla sig att cykeln inte låser dig för att man har ABS på sina bromsar….
För övrigt tycker jag att detta borde göra avtryck i försäkringen. Det känns som att försäkringsbolagen står och stampar när det gäller premieberäkningen för just MC-försäkringar. Varför tas ett sånt här moment inte med i beräkningarna tex? Är det inte rimligt att en person med ABS-bromsar på sin MC borde få längre premier för det?
In med så många parametrar och kategorier som möjligt för en så rättvis premiesättning som möjligt, anser jag.