Ni vet väl om att många självrisker blir högre om du kör omkring med däck som är mer slitna än vad som är tillåtet. Det är faktiskt så, trots att försäkringsbolagen ofta envisas med att hävda motsatsen, är så att när det väl uppstår ett skadetillfälle, så letar försäkringsbolagen aktivt efter moment som kan komma att motivera ett avslag, eller åtminstone en mindre utbetalning (ofta i form av förhöjd självrisk).
Ett annat exempel är att om du inte låser din MC med dubbla godkända lås, och vill utnyttja din stöldförsäkring, så får du ofta en förhöjd självrisk. Samma tillvägagångssätt appliceras även när det gäller slitna däck alltså!
Mät mönsterdjupen, och byt upp dig istället. Och vänta inte för länge . Är det värt att kompromissa med livet som insats? Ett kasst däck är nämligen ett mycket sämre skydd, jämfört med ett nytt och slitna däck är farligt att köra med. Och även om däcket klarar mönsterdjupens minimikrav så är det ändå bättre att byta innan det är för sent.