Flera nackdelar med miljövänliga bilar som inte uppmärksammas. Att köra omkring i en ”miljöbil” behöver många gånger inte vara så mycket miljövänligare än att köra omkring i en vanlig bensindriven bil.
Jag har läst flera artiklar om ämnet, i bland annat Sydsvenskan. En ny miljöbilslag skulle dessutom innebära att du kan ”göra om” din bil till en miljövänlig bil. Detta är något som Sveriges två största biltillverkare inte alls gillar, eftersom ingreppet innebär så stora förändringar i bilen och kan orsaka helt andra fel, tex på klimatanläggningen. Detta för att bilar innehåller en massa datorer som styr bilens olika delar.
Bränsleframställningen då? En sak som sällan framkommer kalkylen med energiåtgången är själva bränsleframställningen. Man pratar bara om utsäppen. Min poäng är att man bör ta hänsyn till hela kedjan för att försäkra sig om att det i långa loppet faktiskt är miljövänligare med biobränslen.
Stora energikrävande anläggningar. Att framställa biobränsle kräver stora anläggningar, som i sin tur kräver en massa energi för att framställa en liten mängd ”miljövänligt bränsle”.
Är diesel ett bättre miljöalternativ? Diesel är etablerat över hela världen. Diesel är dessutom energisnålt att framställa och själva dieselmotorerna är hyfsat renade idag.
Lägre försäkringspremier för miljövänliga bilar. I dagsläget har jag inte märkt några större förändringar i försäkringsbilden för miljöbilar, förutom att eldrivna bilar är riktigt billiga att försäkra, men det är av en annan anledning.